Ti ting de fleste SEO-konsulenter misliker sterkt. En av dem er HIPPO (highest paid person's opinion).

Ti ting de fleste SEO-konsulenter misliker sterkt

Etter mange år som SEO-konsulent publiserte jeg hos Search Engine Land i en av mine spalter for noen år siden en liste over de ti største utfordringene knyttet til bransjen og kundene våre. Med andre ord: de ti tingene jeg gremmer meg mest over. Du har sikkert tilsvarende erfaringer du kan dele med meg. Jeg kan begynne. Her er ti ting som…


Innholdsmarkedsføring og SEO til personlig merkevarebygging

Content marketing-case: Slik har jeg skapt internasjonal innholdssuksess i 10 år ved å forstå kundene mine med SEO-analyse og strategisk arbeid med kundeinnsikt fra Google organisk søk

I løpet av de siste årene har tusenvis av mennesker besøkt denne bloggen. Mange flere har lest mine artikler eller innlegg på andre nettsteder og engasjert seg i diskusjoner i kommentarfeltet eller sendt meg e-post. En betydelig andel av leserne mine har også deltatt på bransjekonferanser og seminarer der jeg har holdt foredrag. Det har vært en…


Mobil SEO

Mobilsøk – den nye slagmarken?

Nok en gang rystes online-verdenen over nyheter fra Google. Og denne gangen er det ikke bare storm i vannglass. Denne endringen er stor – og kan påvirke tusenvis av bedrifter – inkludert din egen. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. – Google For å…


Hvordan innholdsmarkedsføring forsterker SEO

Smartere content marketing med kundeinnsikt fra Google-søk og SEO-analyse for å forstå kunden

Enkelte nettsteder ser ut til alltid å toppe søkeresultatlistene på Google organisk søk. Du misunner deres imponerende SEO-kompetanse og hvordan de klarer å trekke en haug med besøkende til nettsidene sine helt gratis. Du tror kanskje hemmeligheten deres er lenkebygging, at de betaler for omfattende innholdsbudsjetter til et prisvinnende…


WordPress SEO

Populære spørsmål og svar om WordPress SEO

WordPress, en enkel bloggplattform som er brukt av en av fire av verdens topp 10 milloner nettsteder, er også en fantastisk CMS-plattform for søkemotoroptimalisering (SEO). Men selv om det er enkelt å søkemotoroptimalisere en WordPress-blogg, vil feil påvirke bedriftens vekst og lønnsomhet. Så det er viktig å lære hva du må gjøre, og hvordan du…


eHandel SEO-tips

Slik får du fart på salget i nettbutikken!

Når jeg tok et nærmere blikk på e-handelssituasjonen i Norge, ble jeg overrasket… Fordi mange lokale ledere faktisk IKKE ønsker at nettbutikken skal rangere bra på Google! Hvorfor? Fordi de tror at e-handel er en konkurrent til salg i de lokale butikkene hvor de får sin «cut». I virkeligheten, hvor lokale søk og mobil handel øker…


Fakta om SEO som ingen ledere har råd til å overse

10 ting ledere må vite om SEO

Dersom du kjører hest og kjerre, spiller det ingen rolle hvor fort du kjører. Karen i Ferrarien vil raskt passere deg i høy fart, og etterlate deg i støvet bak seg! Å drive en bedrift i dagens raskt skiftende og konkurranseutsatte omgivelser med utdaterte SEO-teknikker er dømt til å feile. For å henge med må du utvikle og tilpasse deg. Raskt. Her…


Tips til lenkebygging

Viktig å vite om lenkebygging

Dersom du velger en løsning bare fordi den er rimelig og enkel å komme i gang med kan du skade bedriften din. Spesielt når du kjøper SEO-tjenester som lenkebygging. Google ble stiftet i 1998. I 2013 ble det søkt mer enn 2,161 billioner ganger i søkemotoren. Google står for to tredeler av søkmarkedet i verden og dominerer i Norge, med hele 96,13 %…


SEO strategi

Fra "ad hoc" til strategisk SEO

Når det kommer til søkemotoroptimalisering (SEO), har ordet «strategi» blitt så misbrukt at enkelte ser på ordet med skepsis. Årsaken til dette er ikke vanskelig å forstå. Mange SEO-konsulenter bruker ordene «strategi» eller «strategisk» uten å vite hva som kreves for å utvikle og implementere en effektiv…


Om Søkemotoroptimalisering (SEO), søkemotormarkedsføring med psykologi og Google.

Hensikt blir stadig viktigere i SEO

9 av 10 nordmenn søker etter informasjon på Internett. Google står for 96,13 % av søketrafikken til norske nettsteder. Finnes du ikke på Google, går du glipp av inntekter. Derfor er søkemotoroptimalisering (SEO) viktig for bedriften din. Tiden da man kunne gjøre noen raske og enkle grep for å oppnå langvarige og gode rangeringer er imidlertid over…


Søkeordsanalyse

Velg riktige søkeord, så selger du mer!

Søketermene som dine potensielle kunder og relevante målgrupper bruker for å finne deg på Google varierer vidt, fra person, sted og andre faktorer. Med mindre du vet hva de søker etter og er i stand til å rangere bra for disse termene, vil du være usynlig for denne målgruppen. Noe som er enda verre, er at dersom noen andre (som dine konkurrenter)…


Søkemotoroptimalisering SEO

32 gode grunner til å bruke SEO

Kanskje er du usikker på om SEO kan gjøre en forskjell for din bedrift, selv om du har hørt om det og sett hvordan andre bruker søkemotoroptimalisering til sin fordel. Vel, denne bloggposten kommer til å overbevise deg! Etter du har lest dette, vil du ha 32 gode grunner til å kjøpe SEO-tjenester til din bedrift. Når du har sett hvor effektivt det…


Publisert på SEO Book

Publisert på SEOBook.com

SEOBook.com er ett av verdens mest anerkjente nettsteder innen fagfeltet søkemotoroptimalisering (SEO). Nettstedet drives av SEO-profilen Aaron Wall, forfatteren av verdens første respektable SEO bok tidlig på 2000-tallet – et av mine store idoler gjennom mer enn 10 år!


SEO Branding - Merkevarebygging Med Søkemotoroptimalisering

Merkevarebygging med SEO

Mange bedriftsledere tenker ikke over at SEO spiller en rolle for merkevarebygging og utvikling. Men søkemotormarkedsføring kan i stor grad forsterke synligheten og oppfattelsen av merkevaren - når riktig SEO-strategi tas i bruk. Ikke bare kan SEO hjelpe deg med å utvikle merkevaren, det vil samtidig skaffe økt salg og vekst for bedriften. For å…


Omdømmekontroll - Bedre Omdømme Med Søkemotoroptimalisering

Bedre omdømmekontroll med SEO

Hvordan kan bedrifter forebygge og bekjempe myter og feilinformasjon på Internett? Løsningen er like enkel som den er effektiv!


Mal Søkemotoroptimalisering (SEO Strategi)

Mal for strategisk SEO

Jeg har laget et rammeverk for for strategisk søkemotoroptimalisering (SEO).  Malen, som du finner her, gir god hjelp ved planlegging, implementering og forvalting av din SEO strategi.


SEO Pris: Hvor mye koster søkemotoroptimalisering?

Hvor mye koster SEO?

Når kunder spør om tilbud på søkemotoroptimalisering (SEO) blir mange overrasket over at profesjonelle leverandører ikke klarer å gi et tydelig svar på hva en leveranse vil koste og hva som må gjøres. I dette innlegget diskuterer jeg prising av tjenesten og hvorfor du som kjøper bør være skeptisk til leverandører som ikke insisterer på å kjøre et…


Mest Leste SEO Artikkel Hos Search Engine Land

Mest lest på Search Engine Land i 2012

Gleden var stor da jeg våknet første nyttårsdag og oppdaget at to av mine artikler tronet øverst på topplisten over de 10 mest leste artiklene (overall) på nettstedet Search Engine Land i 2012.


Digital markedsføring med psykologi og søkemotoroptimalisering (SEO).

SEO og markedsføring med psykologi

Psykologi spiller en viktig rolle for hvilke effekt og resultater du vil oppnå med din markedsføring. Les hvordan du gjennom søkemotoroptimalisering og markedsføring med psykologi kan skape flere relevante henvendelser og selge mer av dine produkter og tjenester ved å følge en grunnleggende, enkel, men ukonvensjonell metode som alle - til og med…


Mest leste artikkel i kategorien

Mest lest hos Search Engine Land i 2011

Jeg tok en 1. og 2. plass i kategorien "SEO Strategy and Thought Leadership" da Search Engine Land publiserte sin oversikt over de mest populære SEO-innleggene i 2011.


SEOnomics

Skap vekst med SEOnomics

SEOnomics (uttalt ‘see-oh-nomics’) handler om å integrere økonomi, teknologi, markedskommunikasjon, markedsføring og psykologi i virksomhetens søkstrategi. Søkemotoroptimalisering bygget på SEOnomics vil gi sterkere påvirkning på økonomi og vekst enn hva man oppnår med tradisjonell søkemotoroptimalisering.


Digital Omdømmekontroll

Omdømmekontroll med SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) er effektivt til digital omdømmekontroll fordi du kan ta kontroll over hva havner på Google og i sosiale medier. Les hvordan søkemotoroptimalisering kan forebygge at negativ omtale, myter og feilinformasjon oppstår - og hva du må gjøre dersom krisen allerede er et faktum.


PR SEO - PR og Markedskommunikasjon med Søkemotoroptimalisering!

PR og markedskommunikasjon med SEO

Negativ mediaomtale, feilinformasjon og myter publisert på autoritative nettaviser kan få katastrofale følger for ditt digitale omdømme. Innhold på nettaviser finner ofte raskt veien til topps på Google. Dette kan du imidlertid forebygge ved å integrere søkemotoroptimalisering (SEO) i bedriftens PR og markedskommunikasjon.


SEO Bok - Gratis bok om søkemotoroptimalisering

Gratis bok om SEO

For en tid tilbake skrev jeg en bok om søkemotoroptimalisering (SEO). Du kan laste ned boken helt gratis i en begrenset periode.