Dersom du kjører hest og kjerre, spiller det ingen rolle hvor fort du kjører. Karen i Ferrarien vil raskt passere deg i høy fart, og etterlate deg i støvet bak seg!
Å drive en bedrift i dagens raskt skiftende og konkurranseutsatte omgivelser med utdaterte SEO-teknikker er dømt til å feile. For å henge med må du utvikle og tilpasse deg. Raskt.
Her er 10 sannheter om søkemotoroptimalisering som ingen ledere har råd til å overse.
1. Et redesign av nettstedet kan få dramatiske følger for Google-trafikken
Kanskje du ønsker å endre eller bytte ut dagens publiseringsløsning (CMS) med et mer robust og avansert alternativ? Logikken sier at det er et godt valg. Men i praksis er det ikke alltid slik. Selv mindre endringer kan lamme salget og føre til at trafikken stuper.
- Nettstedsarkitekturen kan bli uoversiktlig (for Google)
- Sidehierarkiet og URL-struktur kan bli mindre effektivt
- Optimalisert innhold på de ulike sidene kan tape seg i verdi
- Du kan utilsiktet forårsake duplisert innhold
- Webanalyse og rapportering kan bli uoversiktlig og tidkrevende
- Rangeringer som du har brukt årevis på å opparbeide, kan gå tapt over natten
Din CMS-leverandør eller webutvikler bør ikke håndtere søkemotoroptimalisering alene, akkurat som at rørleggeren din ikke bør ta seg av problemer med det elektriske… selv om han jobber med rørene i den samme veggen. Søkemotoroptimalisering er et eget fag.
Den beste løsningen er å få en SEO-spesialist, webutvikler og webdesigner til å jobbe sammen om redesignet. Ellers, som flyselskapet Ryanair nylig fikk erfare, risikerer du å miste de gode Google-rangeringene dine og gå glipp av millioninntekter.
2. Selv små endringer kan få store konsekvenser for SEO
Du tenker kanskje på det som «kun en liten endring» når du justerer en overskrift, eller legger til en ny artikkel eller en rapport på nettstedets forside, eller legger til en lenke eller en bolk med tekst i footeren eller i en nettstedsmodul.
Men akkurat denne enkle endringen kan få alvorlige konsekvenser – ved å ødelegge for søkemotorsynligheten. Blant slike potensielt farlige endringer er ting som:
- endring av nettstedsmalen din
- at du legger til nye tagger eller kategorisider
- at det interne søkeresultatet indekseres.
- optimalisering av URLer
- introdusering av dynamisk innhold
- at du inngår et trafikk- og innholdssamarbeid (f.eks. innholdsmarkedsføring og lenkebygging)
Derfor er det risikabelt å la en person uten spesialkompetanse utføre endringer på impuls. Straks rangeringene dine på Google faller eller forsvinner, vil du oppleve at salget avtar og inntektene uteblir.
3. Det finnes ingen søkemotoroptimalisert CMS
Så, du kjøpte en søkemotorvennlig CMS fordi leverandøren lovet deg at løsningen hadde «all den SEO som du trenger». Men nå innser du at dette kun var en illusjon?
Her er den harde sannheten: Det finnes ingen søkemotoroptimalisert CMS. Effektiv SEO handler om mye mer enn teknologi. Selv om et CMS blir markedsført som «søkemotorvennlig», er det
- ikke optimalisert for din bedrifts unike og spesifikke behov
- ikke omfattende/dekkende, og krever mange modifikasjoner
- ikke en solid grunnmur som du kun trenger å gjøre små endringer på
Et CMS er ideelt for å administrere innhold. Du kan ikke bare bygge et nettsted ved hjelp av en «søkemotorvennlig» løsning og håpe å få smurt litt SEO på toppen, som glassur på en kake, for å få er godt resultat. Det er IKKE slik SEO fungerer. Det har heller aldri fungert slik. Selv om mange tror det.
Webutviklere og webdesignere er ikke de best kvalifiserte til å hjelpe deg med søkemotoroptimalisering. Du trenger en erfaren SEO-spesialist for å levere de beste resultatene.
4. Rangeringene dine er ikke permanent
Du eier ikke rangeringene dine. Det er ikke som å kjøpe annonser i avisen. Selv om nettstedet ditt er høyt rangert på Google (eller andre søkemotorer), har du ikke krav på rangeringene. Google skylder deg ingen ting. Du kan være den beste i din bransje. Likevel, du kan miste rangeringene når som helst – uten noen som helst advarsel.
Jeg møter ofte ledere som ønsker kun å fokusere på å tiltrekke seg NY trafikk. De tror at rangeringene på Google aldri vil endre seg. At de er «kjøpt og betalt», sikret for fremtiden. Når sidene deres plutselig faller på resultatlistene og trafikken går ned eller forsvinner, får de panikk.
Ikke gjør den feilen. Husk på at du alltid må forsvare plasseringene.
- Google spiller en kritisk rolle for hvordan kundene dine tar kjøpsbeslutninger
- Dårligere rangeringer vil negativt påvirke salg og fortjeneste.
- Vedlikehold av rangeringene dine med SEO er en kritisk prosess for bedriften.
Dersom du stikker hodet i sanden og ignorerer virkeligheten, gjør du en kostbar feil!
5. Mobil SEO handler om mye mer enn et responsivt design
Jeg møter ofte ledere som tror at mobil SEO kun handler om å få nettstedet til å presenteres fint på de ulike enhetene.
Selv om det har en betydning, er det kun et lite fragment av hva mobil SEO handler om.
- Er mobilsiden din optimalisert for å rangere bra for lokale søk fra bestemte byer eller steder, der de befinner seg når de søker (GPS)?
- Kan de besøkende navigere rundt på siden når de bruker sine mobiltelefoner eller nettbrett?
- Tilbyr mobilversjonen lokalt relevant informasjon?
- Skreddersyr du brukeropplevelsen basert på stedet hvor de besøkende befinner seg?
- Har du gjort det enkelt og raskt for brukerne å dele innholdet med andre?
Alle disse punktene, og mange flere, er relevant for mobil SEO. Så du kan ikke bare lansere et responsivt design og tro at jobben er gjort!
6. Ting endrer seg – hele tiden
Ingenting er statisk eller konstant. Nyere teknologi blir introdusert jevnlig. Fremskritt innen mobil, sosiale medier og søk påvirker hvordan Google rangerer websider og hvordan folk gjør forundersøkelser og fatter kjøpsbeslutninger.
Mange bedrifter er tydelig inndelt i avdelinger, slik som marked, HR og kundestøtte. Samarbeid og samhandling er nøkkelen til å skape de beste resultatene i dag. Ut av siloene.
Hva som skiller deg fra konkurrentene er å
- reagere på endringer innen SEO og markedsføring
- tilpasse deg raskt og effektivt
- samarbeide med eksperter som kjenner og forstår medie- og vekststrategier
7. Skillet mellom online og offline viskes ut
Synergiene er mange. Det ene påvirker det andre.
Når kunder sier noe om deg offline, har det en effekt online. I en annen artikkel forklarer jeg dette i detalj – «You’re Dead If You Don’t Integrate Social Media & PR Into Your Local SEO Strategy«.
For å løfte synligheten online, må du fokusere på å
- få bedre tilbakemeldinger og anmeldelser
- styre hva potensielle kunder finner og lærer om deg på nett
- sørge for at aktiviteter online og offline arbeider sammen
8. SEO i 2014 er strategisk
Før var SEO taktisk, men nå har har det blitt strategisk. Hva som er viktig for dagens ledere er å
- identifisere viktige aktiviteter for vekst
- bruke penger kun på det som løfter bedriften
- kutte ned på aktiviteter som ikke fungerer og slutte å bruke penger på markedsføring som ikke gir effekt
Med SEO og andre markedsaktiviteter, kan det være enkelte ting du gjør daglig som ikke bidrar til å forsvare markedsposisjonen eller skape vekst for bedriften.
Slutt med dette. Fokuser på andre ting som fungerer bedre.
9. Du har begrenset kontroll
Hva du kan gjøre for å påvirke SEO og rangeringer er begrenset. Sentrale faktorer som angår nettstedets søkemotorsynlighet er utenfor din kontroll.
Men selv innenfor de begrensede områdene som er innenfor din kontroll, gjør du nok ikke alt riktig. Hvordan kan du da forvente tidenes beste resultater? Det er på tide å ta eierskap til alle områdene som du kan – og maksimere dem. Ikke bare pirke litt her og der.
10. SEO er en kontinuerlig prosess
Mange ledere tror at SEO er en engangjobb. Noe man gjør en gang og så legger det bak seg. Slik er det ikke! Slik har det heller ikke vært, og slik kommer det ikke til å bli. For å være effektivt, må SEO vedlikeholdes. Alt du gjør på nettstedet ditt påvirker andre ting. Enhver endring skaper ringvirkninger på nettstedet og påvirker søkemotorsynligheten.
SEO involverer mange komponenter. Google benytter mange variabler før nettstedet ditt rangeres.
- hva sier folk om deg i sosiale medier?
- hvor mange lenker har du fra andre nettsteder og kilder som Google stoler på?
- hvem er personene som gir anmeldelser og anbefaler deg?
- er innholdet ditt relevant og til hjelp for brukerne?
Google forsøker å besvare disse spørsmålene før du tildeles en plass på resultatlistene. Og dette vil bare bli viktigere og viktigere i tiden som kommer.
Gjør deg klar til løfte bedriften til nye høyder med strategisk SEO – for høy effekt og langvarige resultater.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.