Etter mange år som SEO-konsulent publiserte jeg hos Search Engine Land i en av mine spalter for noen år siden en liste over de ti største utfordringene knyttet til bransjen og kundene våre. Med andre ord: de ti tingene jeg gremmer meg mest over.

Du har sikkert tilsvarende erfaringer du kan dele med meg. Jeg kan begynne. Her er ti ting som utfordrer SEO-konsulenter og gjør at vi virkelig må bite tennene sammen.

1.  Fascinasjon for kjappe løsninger

Selv om kundene våre kan være kompetente bedriftsledere, har mange en overraskende dragning mot kjappe løsninger i tilnærmingen sin til SEO. Selv om de forstår hvor komplekst søkemotoroptimalisering (SEO) er, og hvilke fordeler de kan oppnå ved å implementere dette på riktig måte, er det mange som bare ønsker seg kortsiktig gevinst.

Mange av kundene mine blir vurdert på grunnlag av resultatene for det siste kvartalet eller året. Jeg opplever motstand selv om jeg presenterer overbevisende argumenter basert på dokumenterte fakta. Jeg forteller dem at de kommer til å flerdoble inntektene sine fra organiske søk gjennom en langsiktig tilnærming med en tidsplan på to til tre år. Dette liker de ikke. De ønsker seg resultater raskere og foretrekker en tidshorisont på ett år eller kortere.

Før styremøter mottar jeg ofte e-poster fra kundene som vitner om at de er nervøse. De har tatt utgangspunkt i målet vårt for organisk trafikk, analysert trafikken over tolv måneder og lagd flotte diagrammer. Til sin forferdelse har de oppdaget at trafikken de mottar, ikke er i nærheten av «det vi ble enige om tidligere».

Folk må forstå at organiske søk er viktige for bedriften, og at de ikke må forhaste seg. Med kjappe løsninger kan man oppnå kortsiktige gevinster, men det er ikke realistisk at effekten kommer til å vedvare på lengre sikt.

2.  «Men konkurrentene våre …»

Noen av de vanskeligste spørsmålene jeg må takle, er av denne typen: Konkurrentene våre gjør det, så hvorfor kan ikke vi gjøre det samme?

Mange bedrifter ignorerer Googles retningslinjer og utnytter smutthull i algoritmene til søkemotorgiganten. De bruker uærlige metoder som for eksempel tvilsomme lenker, domener basert på nøyaktig samsvar og rangering av duplikatinnhold. På kort sikt kan slike aktiviteter kanskje hjelpe dem med å oppnå høyere rangering enn konkurrentene.

Som SEO-konsulent blir jeg frustrert av Googles stadige løfter (som sjelden følges opp i handling) og trusler som skal bidra til at nettredaktører slutter å bruke slike metoder.

Norge har rundt fem millioner innbyggere, og antallet norske nettsteder er begrenset. Jeg har ansvaret for SEO-strategien til noen av nettstedene med høyest trafikk i landet, og jeg blir ofte svært frustrert av Googles manglende respons på slike fordekte og uærlige triks for å manipulere søkerangeringene. Etter min personlige mening er ikke Google så flinke til å luke ut innhold av lav kvalitet i Norge. Selv om jeg rapporterer nettsteder med slike problemer, får det ikke konsekvenser.

Noen ganger syns jeg faktisk synd på kundene mine. Konkurrentene deres har manipulert rangeringene i årevis uten at noen stopper eller straffer dem. Disse konkurrentene tjener store beløp ved hjelp av slike uærlige metoder. Kundene mine, som på sin side praktiserer ærlig og etisk forsvarlig SEO basert på anbefalte fremgangsmåter og i tråd med retningslinjene, opplever å bli forbigått av nettsteder av lav kvalitet. Dette er frustrerende for SEO-konsulenter. Har du noen gang opplevd det samme eller noe lignende?

3.  Innvendinger mot timeprisen

Jeg får tilbud om å delta i anbudet om et SEO-konsulentoppdrag. Jeg presenterer og sender inn forslaget mitt. Noen dager eller uker senere ringer den potensielle fremtidige oppdragsgiveren og klager over at timeprisen min er for høy. De er svært begeistret for alt annet ved forslaget mitt, men prøver å forhandle seg frem til en lavere timepris. De sier at konkurrentene mine kan ta på seg oppdraget til en lavere pris.

Det er faktisk helt sant. De kan gjøre det billigere. Årsaken er at de har en annen tilnærming og holdning til SEO. Men hadde det ikke vært bedre om oppdragsgiverne hadde sett på hvor mye mer de kommer til å tjene ved å engasjere meg? Hvor raskt jeg kan hjelpe dem med å nå de økonomiske målene sine? Hvor effektivt jeg kan bidra til at de oppnår vekst i virksomheten?

En god SEO-konsulent kan gjøre mye mer enn en teknisk ekspert. En SEO-spesialist har for eksempel god analysekompetanse. Med tilgang til verdifulle data kan konsulenten hjelpe deg med å videreutvikle bedriften din og finne nye vekstområder. Det gir ikke mening å vurdere slik verdiskapning etter timesatser, men dette opplever vi likevel stadig vekk. Hvordan håndterer du dette?

4.  SEO kan ikke kompensere for produkter av lav kvalitet

SEO kan ikke løse alt. Jeg vet at dette strider mot myter som bransjen selv har skapt. Hvis produktet, tjenesten eller kundebehandlingen du tilbyr, er middelmådig eller ikke helt på toppnivå, må du løse disse problemene før du ringer SEO-konsulenten for å hjelpe deg med å oppnå mer trafikk.

Ved hjelp av SEO kan du forsterke bedriftens resultater. Hvis du tilbyr gode produkter eller tjenester folk har nytte av, kan SEO bidra til at du når ut til flere, samtidig som du øker fortjenesten.

5.  Lær deg å si nei oftere

Dette er et råd jeg skulle ønske jeg klarte å følge litt oftere selv! Noen ganger får jeg en dårlig følelse når en potensiell kunde ringer for å avtale et møte. Han ønsker å bytte byrå – kanskje for tredje gang i løpet av de siste par årene. Han er ikke fornøyd med resultatene, eller han ønsker å bytte SEO-konsulent etter en konfrontasjon.

Slike oppdragsgivere er ofte utålmodige, frustrerte og vanskelig å samarbeide med. Selv bagateller kan påvirke atferden og holdningen deres overfor SEO-konsulenten. Etter en natt med dårlig søvn, et dårlig kvartal eller en streng evaluering fra sjefen kan de plutselig trekke tilfeldige konklusjoner helt impulsivt, sette spørsmålstegn ved vurderingene dine og skylde på alle andre enn seg selv.

Slike situasjoner bidrar til dårlige arbeidsforhold for konsulenter. Holdningen til en slik oppdragsgiver kan ødelegge både motivasjon og humør. Du er nødt til å avslutte slike samarbeidsforhold umiddelbart. Si nei med en gang du fanger opp dårlige vibrasjoner. Avslutt forholdet hvis det er snakk om en eksisterende kunde.

Ja, du mister kunden, men det er likevel riktig avgjørelse. Hvis du beholder kunder som tapper deg for energi, kan dette ha svært ødeleggende konsekvenser for resten av konsulentvirksomheten din.

6.  Overdrevent fokus på statistikk

Folk elsker å følge med på statistikk for antall treff. Mange kunder legger uansett uforholdsmessig sterk vekt på antall sidevisninger, søkerangeringer og andre nøkkeltall (KPI-er) som har begrenset verdi i denne sammenhengen.

Ingen av disse verdiene gir et riktig bilde av resultatene til bedriften din. Du må fokusere på riktige nøkkeltall, altså tall du kan omsette i tiltak, og som bidrar direkte til lønnsomheten. Det er disse resultatene du forsøker å forbedre gjennom SEO-strategien i bedriften.

For mange kunder er rangeringen fortsatt viktigst. SEO-konsulenter forstår imidlertid at plasseringen til et nettsted på resultatsiden til søkemotorer bare er ett skritt på veien for å lykkes. Selv topplasseringen på Google er verdiløs uten en god konverteringsfrekvens, flere salg og bedre lønnsomhet.

7.  SEO betraktes fortsatt som glasuren på kaken

Enkelte bedriftseiere har fortsatt en naiv tro på at SEO kan endre alt og skape gode resultater ved et trylleslag. Derfor venter de med å engasjere en SEO-konsulent til alt annet ved nettstedet er ferdig utviklet.

Når bedriften oppnår dårlige resultater fra et nettsted som er dårlig planlagt og utformet, kreves det kostbare endringer for å løse problemene. Det er langt bedre å få inn en SEO-konsulent allerede i planleggingsfasen. Dermed kan bedriften oppnå svært gode resultater ettersom alle aspekter ved det kommersielle nettstedet harmonerer med hverandre og er synkronisert med andre elementer.

8.  IT-konsulenter kan løse alle problemer

Når venner eller familien min har problemer med skriveren, PC-en, mobiltelefonen, skanneren eller er rammet av datavirus, er det meg de ringer – rett og slett fordi de tenker at jeg er IT-konsulent siden jeg jobber med data. De kan til og med kontakte meg for å få hjelp med TV-en, kabeltilkoblingen eller parabolantennen!

I næringslivet er situasjonen den samme. Oppdragsgiverne ser ikke forskjellen på webdesignere, nettutviklere, spesialister på betalte søk eller SEO-konsulenter. De tenker tydeligvis at hvis du jobber med IT, kan du løse alle problemer med alt som er koblet til strøm. Det er dessverre ikke sånn det fungerer!

9.  «Innhold er enkelt»

Beklager, men det er det ikke, med mindre du bare trenger å fylle et område med tekst og putte inn noen søkeord her og der.

Stadig vekk sier oppdragsgiverne mine at de kan ta seg av innholdet selv. Jeg har sluttet å hoppe i taket av glede når de sier at de har en god tekstforfatter i bedriften. Disse tekstforfatterne har sjelden – eller kanskje aldri – en god forståelse av SEO.

Hver gang jeg har basert meg på slike såkalte interne eksperter, er jeg blitt skuffet og har til slutt måttet lære dem hvordan de gjør det. Samtidig legger dette beslag på tid jeg ellers kunne brukt på andre SEO-oppgaver. Høres dette kjent ut?

10.  Betaling per lenke

I samtaler om lenkebygging og hvordan man bygger opp lenker i tilknytning til SEO, dukker temaet kjøp av lenker ofte opp. Etter at Google lanserte Penguin-oppdateringen, er det overraskende at bedrifter tør å kjøpe lenker fra folk som tilbyr betaling per lenke.

En slik strategi er risikabel, og jeg takker alltid nei til slike forespørsler fra oppdragsgivere. Noen bedrifter velger likevel å satse på denne typen tvilsomme eller kriminelle metoder, og når aktiviteten blir oppdaget, skylder de gjerne på SEO-konsulenten.

Da er vi kommet oss gjennom listen over ting jeg gremmer meg over som SEO-konsulent. Du har sikkert opplevd en rekke andre irritasjonsmomenter i løpet av karrieren din. Fortell gjerne om disse. Jeg er svært interessert i å diskutere slike momenter og hvordan vi kan løse dem.