Nasjonal SEO Strategi
For mange små bedrifter vil det være både praktisk og lønnsomt å satse på en SEO-strategi som fokuserer på å rangere bra på lokale og mobile søk i spesifikke byer eller tettsteder.
Dersom du driver et bakeri som har kun én avdeling og selger kun til lokale kunder, vil det være bortkastet å bruke tid og penger på å opparbeide seg topprangeringer i andre land og for andre språk. Du ønsker kun at nettstedet dukker opp når lokale kunder søker etter kaker og bakst – og ingenting annet.
Men dersom du er en stor bedrift som har hele Norge som ditt virksomhetsområde, da vil en nasjonal SEO strategi være nødvendig.
Hvorfor nasjonal SEO er viktig
La oss si at bedriften din har avdelinger i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Dersom du rangerer bra for dine viktigste søkeord i Oslo, men ikke i de andre byene, går du glipp av potensielle kunder og inntekter.
Alt dette skjer på grunn av måten Google nå rangerer websider på. Tidligere fungerte algoritmene som bestemte hvilke sider som skulle rangere på toppen av søkeresultatet slik at endringene påvirket søkeresultatet likt over hele verden. Dette betydde at du ville se de samme websidene rangere på topp uavhengig av hvor i verden du søkte fra.
Dette har nå endret seg. Lokal SEO er nå svært viktig. Ettersom folk i økende grad søker med mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett mens de er på farten, har Google endret fokuset til å foreslå lokalt relevante resultater i nærheten av søkeren. I dag, dersom du søker fra Oslo etter «bakeri», vil du få et helt annet resultat enn hva du vil få dersom du søker med det samme søkeordet fra Stavanger eller Bergen.
Denne variasjonen i søkeresultatene kan også sees på kryss av landegrensene. Et søk etter «Skoda Octavia» eller «Skoda Octavia test» vil returnere ulike resultater basert på hvilket land du befinner deg i. Selv innenfor landegrensene vil søkeresultatene avhenge av hvilken by du søker fra. Dette betyr at bedriften din trenger en nasjonal SEO-strategi.
Din nasjonale SEO-strategi
Det er to elementer til dette.
- Sikre at bedriften din rangerer godt for søk fra hele landet.
- Holde nettstedet relevant for lokale søk i hver by.
Du kan ikke bare sette opp et nettsted og håpe at det vil rangere overalt i hele landet, eller at det vil toppe listene uten lokal SEO.
Dersom du representerer en stor nasjonal bedrift, og du skal velge en SEO-konsulent eller et team for å håndtere prosjektene dine, sørg for å forsikre deg om at konsulenten(e) forstår viktigheten av å ha en nasjonal SEO-strategi. Ellers vil ikke bedriften klare å utnytte sitt fulle potensial og går glipp muligheter og inntekter.