Markedsføring i sosiale medier kan gjøres på mange måter. Det er imidlertid sjelden jeg kommer over viral markedsføring i sosiale medier som kan måle seg med dette.
Smittsom Markedsføring i Sosiale Medier
Nelly.com,en nettbutikk som selger moteklær og sko på nett, kjører i disse dager en av best gjennomførte eksemplene på viral markedsføring i sosiale medier jeg noen gang har sett.
Konkurransebeskrivelse
I korte trekk går kampanjen ut på at hver deltaker skal konkurrere om å lage den flotteste skoen inne på selve nettbutikken. Skoen med flest stemmer vinner konkurransen.
Vinneren av konkurransen vil i ren Hollywoodstil få lansert sin egen «kolleksjon» i likhet med kjendiser som Jennifer Lopez, Lady Gaga og Victoria Beckham. Det oser av glamour!
I tillegg til drømmen om heder og ære fristes det også med et gavekort på 10.000 som kan brukes fritt i nettbutikken, samt et reisegavekort på hele 20.000 kr. Alle deltakere får et gavekort på 50 kroner som kan brukes i nettbutikken.
Dette Er Genialt
Nelly har i aller høyeste grad lykkes med å engasjere riktig målgruppe. Bidragene sprer seg som ild i tørt gress på Facebook.
Deltakerne sprer også lenker til sine bidrag på sine egne blogger og i diskusjonsforum, noe som bygger lenker og påvirker synlighet og rangeringer på Google.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.