«Den blinde som leder den blinde» er et talende uttrykk – et som vekker sterke bilder. Og selv om det er en ulykke når det skjer på individuelt nivå, er det en katastrofe når organisasjoner faller offer for fenomenet.
Likevel, hvor ofte har vi ikke alle vært vitne til situasjoner der en uinformert, uvitende eller clueless leder kjører et selskap eller en virksomhet i grøften?
Dette scenariet blir stadig hyppigere i den moderne forretningsverdenen, der innovasjon og fremgang skjer i lysets hastighet. I styrerom og strategiverksteder, på konsultasjonsmøter og gjennomgangsmøter, omfavner bedriftsledere overgangen til digitalt for å forbli konkurransedyktige.
Digital transformasjon krever evne til å bevege seg raskt og bestemt. Dessverre har ikke ledere i store organisasjoner ofte den detaljerte kunnskapen som er nødvendig for å ta de riktige beslutningene.
Hva er løsningen?
Prioritering er nøkkelen som er kritisk for transformasjon – og å vite hva man skal prioritere krever erfaring, kunnskap og skarp innsikt. Det er ikke lenger viktig å bare formane alle på teamet ditt til å «jobbe hardere, raskere, lenger.» Å løpe raskere på en tredemølle vil ikke bringe deg fremover!
Å transformere virksomheten din for den digitale æraen krever ikke bare sterk forretningsforståelse, men også en dyptgående kunnskap om digitale beste praksiser og strategier. Uten det sistnevnte vil du kaste bort tid på å blindt forsøke digitale initiativer uten å forstå hvordan man gjør dem vellykkede. Uten det førstnevnte vil ikke dine digitale innsatser gi sterke resultater, siden de ikke vil være på linje med større forretningsmål.
Dilemmaet (og faren) ved «Jeg vet ikke»
Problemet, i et nøtteskall, er at mangel på digital ekspertise innenfor store organisasjoner gjør det vanskelig eller umulig å snu virksomheten effektivt. Når ledelsen ikke investerer i digitale ferdigheter og kunnskap – både for seg selv og for sine ansatte – slutter de å være de viktigste personene i organisasjonen din og blir i stedet den største trusselen mot din overlevelse.
Morgendagens ledere har ikke råd til å lede på denne måten. Bedre analyser, verktøy og systemer vil kaste det brutale glødende lyset av offentlig oppmerksomhet på feilaktige valg og feilbedømmelser. Og det vil få konsekvenser.
Noen toppledere vet ikke hva de ser på, eller hva de burde se etter.
En forretningsleder hos en av mine større klienter delte en gang en rapport som avslørte at bare en ensifret prosentandel av deres inntekter kom fra nettbasert eller digital markedsføring. Han var overbevist om at dette var nøyaktig fordi deres verktøy (som Google Analytics og Adobe Marketing Cloud) ga dem et spesifikt inntektstall. Han trodde dette tallet var den eneste delen av overskuddet deres som kunne tilskrives digitale markedsføringsinnsatser.
Men nettbasert markedsføring er ikke lenger fullstendig frakoblet fra butikksalg. Google-forskning har faktisk vist at «18 prosent av lokale smarttelefonøk og 7 prosent av ikke-lokale søk førte til et kjøp innen en dag.» I tillegg bruker forbrukere smarttelefonene sine i butikken for å hjelpe dem med å foreta kjøp.
Med andre ord kom ikke butikksalget han gjorde uten hjelp fra søkemotorer og digitale markedsføringsinnsatser.
Når ledere ikke forstår dynamikken i kundeanskaffelse eller prosessen med en digital revolusjon i virksomheten som driver inntektene deres, kan de se på tall isolert fra andre relaterte variabler og trekke feilaktige eller mangelfulle konklusjoner. Det er farlig ledelse.
Vanligvis er problemet verre jo større organisasjonen er. Siden mindre selskaper er nærmere pengene, føler ledere og ledelsen smerten mer akutt og blir tvunget til å ta ansvar for dårlige valg. Det gjør dem igjen mer motiverte til å lykkes.
Det er på tide å kaste dogmer og omfavne det nye
Gammeldags ledelse var kledd i mystikk og innhyllet i myter. Ta denne for eksempel:
«Å fokusere på små detaljer er dårlig for produktiviteten, dårlig for virksomheten.»
I dag er et slikt tankesett dødelig. Med mindre du fikser det som er ødelagt tidlig, uansett hvor lite eller ubetydelig det virker, vil det komme tilbake og bite deg når ting begynner å skalere til et høyere nivå. Djevelen er virkelig i detaljene. Og «pirke» ledere som legger merke til detaljer ser ut til å levere de beste resultatene og største resultatene.
Og det er slett ikke upersonlig. Dine ansatte vil legge merke til og føle forskjellen. Når gode ansatte – som er din kraftigste ressurs – begynner å miste troen på ledelsen, vil de flykte til grønnere beiter. Du vil bli igjen med bare «gjennomsnittlige» arbeidere – de som stempler inn for å tjene en lønnsslipp, men investerer lite mer i suksessen eller veksten til organisasjonen din.
Denne typen avgang blir alvorlig undervurdert i store selskaper. Når pseudoeksperter med lite faktisk kunnskap eller erfaring begynner å bli involvert i områder de ikke vet mye om og snakker ned til de faktiske spesialistene som kan fikse problemer og flytte virksomheten fremover, kan det skade ansattes motivasjon – og starte en exodus av talenter ut av selskapet.
Gode folk hater hamsterhjulet
Ingen liker tanken på meningsløst å løpe inne i et metallbur og ikke komme noen vei.
Hver strålende ansatt, potensiell god leder eller spirende leder kommer til jobb i et selskap med ambisjon, ønske og motivasjon til å oppnå store ting. Deres spesifikke mål kan være drevet av naturen til din bransje, produkter eller forretningsmodell. Men ønsket om å oppnå storhet er en felles faktor blant dine rockestjerne-ansatte.
I den grad en moderne leder kan tappe inn i denne rike åren av energi, ambisjon og driv for å lede og veilede hver lovende arbeider til å nå sitt høyeste potensial, vil organisasjonen trives og vokse til å nå nye høyder. Men når ledelsen mislykkes i denne kritiske oppgaven med å oppdage, pleie og frigjøre sitt beste talent til å nå sitt eget potensial, vil selskapet tape.

Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.
