Konferteringsrateomtimalisering (CRO) og søkemotoroptimalisering (SEO) henger sammen
For en nettbutikk handler alt om en ting – KONVERTERING. Klarer du ikke å konvertere trafikken til kunder og salg tjener du ikke penger. Så enkelt er det.
Derfor er konverteringsrateoptimalisering kritisk for enhver nettbutikk.
Med konverteringsrateoptimalisering vil du øke salget i nettbutikken og skape vekst uten å øke trafikken. Tro meg, dette er en av de mest undervurderte tiltakene for å øke salget – og alle kan skape gode resultater… inkludert deg.
Hva er CRO?
CRO handler om å skape en bedre opplevelse på nettstedets landingssider (sidene hvor de besøkende ankommer først) for å øke den prosentvise andelen av de besøkende som konverterer til kunder. Optimaliseringen involverer analyse og tilbakemelding fra brukere, og evaluering av informasjonen for å gjøre endringer som forbedrer resultatene.
Hvordan økes konverteringsraten?
Mens folk flest tror at CRO kun involverer tiltak for å overbevise, forføre, eller til og med lure folk til å handle i nettbutikken, handler faktisk den mest effektive formen for konverteringsrateoptimalisering om å tiltrekke seg de riktige besøkende.
Tenk over det. Dersom du skaffer bøttevis av besøkende, men de ikke er interessert i det du tilbyr, har du kastet bort tid og penger. Du vil ikke øke salget eller skape vekst.
Derfor er det lite effektivt å optimalisere landingssidene uten mål og mening og håpe at konverteringsraten vil øke. Det vil den ikke – med mindre du finner ut hvordan du skal tiltrekke deg flere av dine ideelle kunder.
Hvem trenger CRO?
Alle. Hvorfor? Fordi enhver salgsprosess kan forbedres. Selv om du gjør det bra, kan du gjøre det bedre med CRO.
Hvorfor er det slik? Fordi kundene i enhver kjøpsprosess på nett (akkurat som offline), opplever distraksjon, usikkerhet og tvil.
De er ikke alltid klare til å gjøre en beslutning. De ønsker ofte å vurdere andre muligheter og se hva dine konkurrenter tilbyr. Og de har mange andre ting i tankene.
Hver og en av disse punktene kan styre fokuset bort fra å kjøpe produktet i nettbutikken din.
Ved å eliminere disse distraksjonene eller gjøre tilbudet mer tiltalende, attraktivt og uimotståelig, kan du konvertere en større prosent av de besøkende til kunder – og mangedoble fortjenesten.
Konverteringsrateoptimalisering er bedre enn å kjøpe mer trafikk
Det koster stadig mer å skaffe nye besøkende. Google Adwords og annen CPC-basert annnonsering krever mer betaling per besøkende enn tidligere – og denne trenden ser ikke ut til å endre seg med det første.
Kunne du tenke deg å tjene mer penger uten å kjøpe mer trafikk?
Det er fullt mulig – med konverteringsrateoptimalisering. Du vil oppdage hvordan du kan skape bedre resultater med hvilken som helst trafikk du allerede har. Og dette gjør du ved å sikre at de besøkende ledes til riktige sider på nettstedet og gjør nøyaktig det du ønsker at de skal gjøre.
Det er en krevende, komplisert, fler-stegs prosess, men fungerer med matematisk nøyaktighet… når det gjøres riktig.
Jeg har mange års erfaring med å hjelpe netthandelsaktører med å øke konverteringsratene gjennom mitt arbeid med søkemotoroptimalisering og SEO-analyse. Dersom du ønsker mer informasjon om CRO og hvordan jeg kan hjelpe deg, ta kontakt med meg så øker vi salget og skaper vekst sammen!
For å gjøre det klart, anbefaler jeg at du beholder CRO-eksperten din, og at det legges til rette for at vi kan jobbe sammen om CRO+SEO for å skape resultater for deg.