Trond Lyngbø i Media

På denne siden finner du en oversikt med et utvalg artikler jeg har skrevet, relevante aktiviteter jeg har deltatt på og medieomtale.

Forbes

Forbes er verdens ledende finansmagasin. Jeg ble omtalt og sitert i en sak om SEO og digital markedsføring.

Search Engine Land

Search Engine Land er verdens ledende nettsted for nyheter og informasjon om søkemotorer, søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotormarkedsføring (PPC). Jeg har vært fast spaltist siden 2011. I denne perioden har jeg fått publisert 49 spalter og blitt topplistet 5 år på rad.

Topplistede spalter:

Uttalelser og sitater i forbindelse med nyhetssaker:

Content Marketing Norge

Content Marketing Norge er en kunnskaps- og kompetansearena innen innholdsmarkedsføring. Under konferansen Epic Content Marketing 2015 ble jeg nominert i kategorien Årets King / Queen of Content – Årets Thought Leader (pris til en kvinne eller mann som har utmerket seg «ekstraordinært» innenfor faget eller som har tatt en sterk posisjon innenfor sin bransje).

Kapital

Kapital er et norsk tidsskrift for næringsliv, børs og økonomisk politikk. I Kapital nr. 5 – 17. mars 2016, ble jeg intervjuet om søkemotorer og SEO, og det ble et tosiders oppslag.

Saken (PDF) finner du her:

Finansavisen

Finansavisen publiserte den 8. mai 2017 et tosiders intervju med med meg om SEO.

Saken kan du lese her:

Dagbladet

Dagbladet fanget opp intervju med meg i Finansavisen, og publiserte deler av dette intervjuet på dagbladet.no den 8. mai 2017.

Saken kan du lese her:

Digi.no

Digi.no er Norges ledende publikasjon rettet mot profesjonelle, ledere og beslutningstakere i IT-bransjen, med om lag 100.000 lesere ukentlig.

Kampanje

Kampanje er Norges ledende mediekanal innenfor markedsføring, kommunikasjon og medier. De tilbyr nyheter, informasjon og fagstoff for medie- og kommunikasjonsbransjen.

American Marketing Association (AMA)

American Marketing Association er en av verdens ledende markedsføringsorganisasjoner. Organisasjonen ble stiftet i 1937 og har over 30.000 medlemmer. Jeg har blitt omtalt og sitert en rekke ganger i forbindelse med ulike saker om SEO, sosiale medier og digital markedsføring, både i nyhetsbrev (quote of the week) og fagartikler på nettstedet. En av disse sakene listes under:

Adobe

Adobe Systems Incorporated er et av verdens største programvareselskaper. De leverer velkjente produkter som Photoshop, Illustrator, Indesign, Flash, Dreamweaver og Acrobat. De omtalte meg og lenket til en av mine fagartikler på bloggen sin:

Hubspot

Hubspot oppsummerer data fra 700 markeder på kryss og tvers i hele Europa og synliggjør konkurransedyktigheten innenfor innholdsmarkedsføring. Du vil finne anbefalinger for hvor du skal sette fokus og jeg er en av dem som bidrar med innsikt på området.

Brick Marketing (intervju)

Jeg ble intervjuet av det amerikanske selskapet Brick Marketing om Google organisk søk, SEO og hvordan det er å arbeide som SEO-konsulent i Norge.

WebProNews

Siden 1999, har iEntry, som WebProNews er en del av, vært en av de ledende innen online publishing og b2b annonsering. WebProNews er kjent for høy kvalitet, og iEntry har samlet sett over 50 millioner nyhetsbrevabonnenter. En av mine fagartikler om sosiale medier og SEO ble omtalt:

Business 2 Community

Business 2 Community er en Ad Age 150 Marketing Blog og er regnet for å være en av de mest populære business-bloggene internasjonalt. Fagartikler som jeg har skrevet har blitt omtalt og brukt som referanser:

Direkte TV (intervju)

I januar 2013 var jeg hovedgjest på Sosial Direkte. Facebook lanserte Graph Search og jeg ble intervjuet om Google organisk søk, sosialt søk og SEO.

Gulltaggen Awards (jurymedlem)

Gulltaggen er Norges og Nordens største konferanse innen digital markedsføring, kommunikasjon, innovasjon, lederskap og kreativitet. Som jurymedlem i Gulltaggen Awards 2013 var min oppgave å vurdere hvordan innsendte bidrag i kategorien «Activation» evnet å utløse konkrete og verdifulle handlinger, gjerne (men ikke nødvendigvis) handling av varer.

Performance-konferansen (foredragsholder)

Jeg var foredragsholder på Performance-konferansen på Saga Kino i Oslo den 04. september 2014. Konferansen ble arrangert av INMA IAB-Norway. Jeg pratet om SEO og forretningsutvikling. Tittelen på foredraget var «Slik Dobler Du Veksten Med SEO!».

E-Commerce Norge (foredragsholder)

I februar 2015 og 2016 ble Norges Varemesse i Lillestrøm forvandlet til Norges største arena for innovasjon og strategi innen digital markedsføring og netthandel. Selskaper som blant annet Twitter, LinkedIn, Wimp, BI, med flere, var representert med foredragsholdere. Jeg holdt foredrag om organisk søk og SEO for nettbutikker og e-handel i 2015. I 2016 ble jeg ble jeg invitert tilbake, og holdt et foredrag om strategisk SEO for e-handelsaktører og selskaper som arbeider med omnikanal-markedsføring.

SEO Book

SEOBook.com er en av de tre mest anerkjente nettstedene innen søkemotoroptimalisering i verden. For nettstedet har jeg skrevet to artikler om søkemotoroptimalisering og SEO strategi. Artiklene listes under:

MOZ

MOZ (tidligere SEOmoz) er et annet nettsted på topplisten over de mest populære nettstedene innen søkemotoroptimalisering og inbound marketing i verden. Jeg har skrevet følgende tre blogginnlegg på nettstedet:

Medium

På Medium har jeg skrevet én fagartikkel om hvordan skillene mellom online og offline markedsføring er i ferd med å bli visket ut og hvordan søkemotoroptimalisering er i endring. Artikkelen listes under:

SEOnomics

SEOnomics er et nettsted om søkemotoroptimalisering, e-handel og analyse, etablert av undertegnede i 2013.

Ahrefs (Roundup)

Ahrefs er et anerkjent amerikansk SEO-selskap. De har listet mine artikler en rekke ganger i sine ukentlige roundups. Noen av disse listes under:

SEMrush

SEMrush er et internasjonal anerkjent selskap som tilbyr verktøy for søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring. Jeg har blitt omtalt i forbindelse med SEO og Googles algoritmeoppdateringer, og de har lenket til fagartikler som jeg har skrevet.

Search Planet

Den 01. januar 2016 startet jeg selskapet Search Planet. Jeg opererer nå som freelance SEO-konsulent. Med base i Oslo bistår jeg enterprise-markedet med SEO-tjenester.

Search Planets målgruppe er:

  • Netthandelsaktører med over 100 MNOK årlig omsetning og større selskaper med komplekse og krevende strategier som behøver bistand til å integrere organisk søk og SEO i overordnet markedsføring, og med andre markedsføringsaktiviteter, som f.eks. content marketing.
  • Jeg tilbyr også grundige SEO-analyser, teknisk søkemotoroptimalisering og bistand til innholdsdrevne SEO-strategier, hvor content marketing eller overordnet innholdsstrategi er tema.

Kontakt Trond Lyngbø på telefon (+47) 464 44 999 eller send en henvendelse på LinkedIn, eller ved å bruke kontaktskjemaet.