Søkeordsanalyse

Søketermene som dine potensielle kunder og relevante målgrupper bruker for å finne deg på Google varierer vidt, fra person, sted og andre faktorer. Med mindre du vet hva de søker etter og er i stand til å rangere bra for disse termene, vil du være usynlig for denne målgruppen.

Noe som er enda verre, er at dersom noen andre (som dine konkurrenter) rangerer for disse termene, vil folk gå dit i stedet. Og bruke pengene sine hos dem. Selv om innholdet, produktene eller tjenestene de finner der er mangelfull eller dårligere enn dine, vil de kanskje ikke forstå dette – fordi informasjonen ikke er tilgjengelig for dem!

I tur og orden, vil konkurrentene dine effektivt nå ut og etablere en dialog med målgruppene sine. Og noen av dem er personer som kanskje kunne blitt kunder hos deg… hvis du bare hadde valgt de riktige søketermene på Google.

Å rangere høyt på Googles søkeresultat for de riktige søkeordene og frasene kan skaffe deg økt salg og omsetning. Det kan forme markedets inntrykk og meninger om dine produkter og tjenester. Det kan hjelpe deg med å ta innersvingen på konkurrentene. Og en plan basert på rangering for de riktige søkerordene vil gjøre innholdet mer interessant og SEO-strategien mer effektiv.

I min artikkel kalt «What’s In A Word? The Critical Role Of Keyword Selection For Business Growth«, går jeg nærmere i dybden på dette. Innlegget ble publisert hos Search Engine Land den 24. april 2012.