Mobilsøk – den nye slagmarken?

Nok en gang rystes online-verdenen over nyheter fra Google. Og denne gangen er det ikke bare storm i vannglass. Denne endringen er stor – og kan påvirke tusenvis av bedrifter – inkludert din egen.

This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. – Google

For å holde tritt med Googles utvikling er bedrifter nødt til å endre og tilpasse seg. De må forstå de nye reglene og gjøre alt som er mulig for å skille seg positivt fra konkurrentene. Den gode nyheten er at konkurrentene dine kanskje ikke har tilstrekkelige kunnskaper, ressurser eller mandater i sine organisasjoner til å gjøre det som kreves.

Mobilsøk – den nye slagmarken

Hvis du ikke har et mobilvennlig nettsted i dag, risikerer du å miste en betydelig andel av publikum, siden disse søker etter informasjon fra mobile enheter. Kunder tar kjøpsbeslutninger direkte fra mobiltelefonene sine – så det er der du vil være!

Hvis du rangerer høyt på mobilsøk, får du flere kunder og flere salg. Men å lykkes med mobilsøk handler ikke bare om mobilvennlig design. Å kjøpe et mobilvennlig nettsted vil i seg selv ikke være nok. Ikke stol blindt på alt webbyråene forteller deg; det er nemlig ikke slik det fungerer.

Googles rangeringssystem for mobilsøk er basert på flere faktorer.

For å vinne konkurransen om de høyeste plasseringene på søkeresultatlistene må din strategi for mobilsøk være basert på en helhetlig, integrert plan som kombinerer alle slike faktorer i et målbart og solid system som kan utvides til å vokse seg sterkere over tid.

La oss se på hvordan du kan forberede nettsidene dine for mobilsøk.

Mobilvennlige nettsider er avgjørende

Nyhetene fra Google kan ha vært dødsstøtet for mange kommersielle nettsteder. Fra nå vil søkemotorgiganten nemlig favorisere nettsteder som er optimalisert for mobilsøk, i sine rangeringer. Ethvert nettsted som ikke er mobilvennlig, risikerer å bli usynlig for personer som søker fra mobile enheter.

Med andre ord: Kundene kommer ikke til å finne deg!

Og hvis konkurrentene dine er smarte og har en effektiv SEO-strategi for mobile søk, kan det hende kundene forsvinner til dem.

Dette bør uroe deg nok til å gi mobilsøkoptimalisering høyeste prioritet. Hvis du venter for lenge eller gjør en dårlig jobb, vil konkurrentene vokse seg sterkere og få et forsprang i forhold til din virksomhet. Du vil risikere å miste markedsandeler og inntekter.

Men dette trenger ikke å skje. Du kan gjøre følgende:

  • Involver en dyktig SEO-konsulent tidlig i prosessen med å forbedre din strategi for mobilsøk, allerede før dere bestemmer dere for webdesign, før dere oppretter et mobilnettsted eller før dere gjør noe annet i forbindelse med dine organiske søkeresultater i Google.
  • Les mitt innlegg om mobil SEO, mobilvennlige nettsider og lokal SEO på Search Engine Land – der vil dere få svar på mange av spørsmålene dere sikkert sitter inne med.
  • Implementer en SEO-strategi for mobilsøk på en effektiv måte – det er ingen tid å miste! Dere vil generere flere potensielle kunder, oppnå flere salg og få et forsprang på konkurrentene.

Hvorfor «mobilvennlig» ikke er det samme som mobil SEO

Begrepet «mobilvennlig» betyr bare at nettstedet vil se bra ut på en mobil enhet. En person som besøker nettstedet ditt fra en smarttelefon eller et nettbrett, kan lese og navigere på siden uten å måtte bla sidelengs eller endre størrelsen på innholdet.

Dette er vel og bra fra brukerens perspektiv, men har lite å gjøre med det å få besøkende til nettstedet ditt i første omgang.

Bare gjennom mobil SEO kan du få nettstedet til å rangere høyt på søkeresultatlistene ved mobilsøk. Dette innebærer mer enn bare å designe og kode nettstedet. Du må gjøre et helhetlig arbeid på tvers av flere fagfelt og også ta hensyn til faktorer «utenfor siden» for å oppnå resultater.

Generelt er det lite effektivt å følge typiske sjekklister for SEO; SEO fungerer ikke lenger på den måten. En tradisjonell SEO-strategi vil begrense resultatene dine. Nei, da – denne tilnærmingen er ikke død, men den må utvikles videre slik at dere kan utnytte nye muligheter.

Mobilsøk er svært lokale og derfor mer komplekse og utfordrende enn lokal SEO. Konkurrentene dine vil trenge tid til å tilpasse seg dette nye økosystemet. Hvis du kommer i gang nå med det samme, kan du oppnå et betydelig forsprang i markedet. Derfor er det viktig ikke å forveksle det å ha en mobilvennlig nettside med mobil SEO. SEO handler om mange ting utenfor selve siden. Med mobil SEO skjer enda flere ting utenfor nettstedet.

Analyse av nettstedets mobilvennlighet

Googles mobilvennlig-test

Ved å bruke Googles mobilvennlighetstest kan du i løpet av ett minutt finne ut hvorvidt nettstedet ditt er mobilvennlig eller ikke. Denne testen er begrenset til den bestemte siden eller webadressen som testes. Selv om siden du tester, er mobilvennlig, kan det være andre sider på nettstedet som ikke er det. Hver URL må testes separat, noe som kan være tidkrevende for større nettsteder.

En annen måte å vurdere mobilvennlighet på, er ved bruk av Googles verktøy for nettredaktører (Google Webmaster Tools). Med dette verktøyet kan du overvåke nettstedet kontinuerlig og bli varslet om feil eller endringer som oppstår over tid.

Men husk: Ingen slike online-testverktøy (herunder Googles eget) er fullstendig pålitelige med tanke på å vurdere hvorvidt en side er optimalisert for mobile søk eller ikke. De tar ikke hensyn til de øvrige algoritmene som er involvert, eller de hundrevis av faktorer som påvirker nettstedets rangering i søkeresultatlistene.

Riktignok hjelper mobilvennlighet på rangeringen, men det er mye mer som må gjøres. Disse mulighetene kan være svært lønnsomme, og bruk av strategier for skalerbar markedsføring er svært effektive – så lenge man vet hva man skal gjøre, hvordan man gjør det, og hva man for all del må unngå.

I dagens mangfoldige elektroniske verden søker brukere på nettet via mobile enheter og utfører kanskje ikke kjøpene sine med en gang. Dere kan bli lurt til å tro at de som kjøper fra dere, bare når fram til nettstedet ditt via søk fra stasjonære PC-er.

Beslutningsprosessen har imidlertid startet mye tidligere, og gjerne i forbindelse med mobile søk. Derfor er det viktig å gjøre en god jobb når det gjelder mobil SEO, slik at dere kan nå potensielle kunder mens de fortsatt er i undersøkelses- og beslutningsfasen, slik jeg forklarer nærmere i denne artikkelen.

Er mobil SEO virkelig så veldig forskjellig fra tradisjonell SEO?

Ja! Forskjellen ligger først og fremst i det at man ved lokale og mobile søk trenger mer spesialisert kunnskap.

Når brukere som søker på nettet, flytter seg rundt fra sted til sted, eller hopper fra én enhet til en annen, må søkeresultatene endres dynamisk slik at de er relevante for brukerens behov til enhver tid. Dette betyr at reglene for mobilsøk er i stadig endring.

Ifølge Google selv søker 94 % av smarttelefonbrukere lokal informasjon – og 84 % handler basert på informasjonen de finner ved å kjøpe varer eller oppsøke bedrifter. Denne prosessen drives av mennesker og deres interesser, ikke av teknologien som rangerer nettsteder i søkeresultatlistene.

Man kan derfor si at der tradisjonell SEO er som hest og kjerre, er mobil SEO som en lynrask Lamborghini!

Søkeresultater fra Google ved mobilsøk er målrettet og unike for den enkelte bruker, og tar hensyn til hvor brukeren er i øyeblikket, og hva han/hun sannsynligvis vil oppnå med søket (brukerens hensikt). Målet er å gi søkeren det som er relevant for den aktuelle posisjonen.

For å få maksimalt ut av din SEO for mobilsøk må du jobbe med forbindelser, synergier og overlappinger på tvers av mange ulike avdelinger og funksjoner – webutviklere, designere, PR- og kommunikasjonseksperter og spesialister på markedsføring i sosiale medier. Fordi hyperlokale mobilsøk er en så kompleks og dynamisk skapning, må de involverte menneskene ha

  • bred kunnskap innen ulike fagfelt
  • dyp innsikt i markedsføring, teknologi, analyse og strategi

Uten alt dette kan de ikke ta organisasjonen mot dens fulle potensial. Det som kreves, er tverrfaglig kunnskap. Ved å samarbeide med en SEO-spesialist helt fra begynnelsen av kan dere derfor sikre at innsatsen betaler seg i fremtiden. Samtidig kan dere ikke forvente perfeksjon, fordi ingen vet alt – og spillereglene er i stadig endring.

Mobil SEO består av flere tekniske faktorer, og alle må gjennomføres på riktig måte.

For ti år siden kunne noen små tilpasninger av innholdet og noen stikkord spredt utover teksten gjøre underverker. SEO var en teknisk øvelse. Slik er det ikke lenger.

Tekniske elementer er fortsatt viktige, men det er mange andre ting som teller med. Overlappende fagfelt og synergier mellom online og offline strategier blir stadig viktigere for hvor høyt nettsteder rangerer på mobilsøk. Tradisjonell SEO administrert av webutviklere, webredaktører eller andre interne ressurser, er ikke nok i seg selv.

Når du skal planlegge en innholdsstrategi, må du ta hensyn til flere ulike faktorer, som for eksempel:

  • Hvor oppmerksomme er brukerne dine?
  • Hvor mange andre ting kan distrahere dem?
  • Hvilke konkrete handlinger vil dere at de skal utføre på siden?
  • Hvilke av virksomhetens mål skal oppfylles gjennom disse handlingene?

Bare å kopiere innhold som fungerte for besøkende fra stasjonære PC-er, over til en mobilvennlig mal vil ikke være effektivt. Konverteringsratene dine vil lide under dette. Hemmeligheten er å tenke utover koding og design, og fokusere på brukernes hensikter.

Optimalisering av tekniske elementer på ditt mobilnettsted

Når en bruker kommer inn på nettstedet ditt via en smarttelefon eller en annen mobil enhet, skal det svært lite til for å distrahere ham/henne. Du må umiddelbart fange brukerens oppmerksomhet med et responsivt design som tilpasser seg skjermstørrelsen, men også engasjere dem videre gjennom innhold, brukergrensesnitt og presentasjon.

Du må hele tiden være bevisste på at brukeren lett kan distraheres, og så langt som mulig forsøke å oppnå høyere konverteringsrater gjennom intelligent og dynamisk innhold. Du må også se til analysedata for å få inspirasjon til forbedring og planlegge for skalerbarhet etter hvert som publikumet ditt vokser.

Samtidig må alt innhold på det mobiloptimaliserte nettstedet også integreres med virksomhetens øvrige mål, ressurser og kapasitet. En erfaren SEO-konsulent vil kunne veilede dere gjennom arbeidet med å implementere en effektiv og lønnsom plan for mobil optimalisering.

Hvorfor er ikke-tilpasset mobilt design et problem?

Konverteringsratene dine kan falle dersom innholdet ikke presenteres godt på brukerens enhet, eller dersom brukeren forvirres av for mye informasjon, distraksjoner eller støy. Et dårlig utformet mobilnettsted gjør også analysearbeidet vanskeligere og unødvendig tidkrevende.

I tillegg kommer problemer knyttet til feilaktige beskrivelser og gal forståelse av begreper.

For eksempel er det ikke sikkert at «unike brukere» betyr det samme som «unike personer». Google Analytics registrerer antall enheter på mobilnettsteder, ikke antall brukere. Ditt faktiske besøkstall reflekteres kanskje ikke i statistikken om «unike brukere».

Hvis den samme personen åpner nettstedet ditt på flere enheter – fra en smarttelefon på bussen, fra et nettbrett på kontoret og fra en bærbar datamaskin hjemmefra –, vil analysedataene overvurdere besøkstallene.

Når du så setter deg ned for å analysere dataene, er det lett å tolke dem feil hvis du ikke er bevisst på dette.

Å planlegge en strategi basert på feil data, kan være negativt for bedriften. En SEO-konsulent med erfaring innen flerkanals markedsføring vil kunne gi dere de beste verktøyene for å generere nøyaktige rapporter som underlag for riktige tiltak.

Følgende konklusjoner kan trekkes basert på det vi har sett på så langt:

  • Å ha en mobilvennlig nettside er ikke nok i seg selv – du trenger mobil SEO.
  • Mobilsøk skiller seg fra vanlige søk på flere spesifikke måter.
  • Bedrifter som er gode på mobilsøk, kan tjene mye penger.
  • En dyktig SEO-konsulent kan spille en viktig rolle og bør involveres tidlig i prosessen.

Nedenfor forteller jeg hva jeg tror kommer til å skje innen mobile søk i løpet av de neste par årene.

1. Mobile nettsteder vil bli et «must»

Bedrifter vil innse at det å ikke ha et mobilvennlig nettsted betyr døden for deres tilstedeværelse på nett – og beslutningstakere vil pushe på for å få laget slike sider. I sitt hastverk vil de henvende seg til leverandører som tilbyr enkle, masseproduserte løsninger som ikke vil gjøre mye godt.

De som gjør tingene skikkelig og samarbeider med en SEO-konsulent om en strategi for mobilsøk, for så å implementere strategien på en effektiv måte, vil klatre komfortabelt på søkeresultatlistene.

2. Responsivt design er mindre viktig enn brukeropplevelsen

Mange nettstedsansvarlige vil i sin uvitenhet forsøke å kopiere innhold fra sine vanlige nettsider over til en mobilversjon. Selv om de bruker responsivt design for å tilpasse innholdet til mindre skjermer, vil det ikke være effektivt med tanke på konvertering eller generering av nye potensielle kunder, fordi brukeropplevelsen forblir sub-optimal.

Den strategiske bedriftsleder vil imidlertid redesigne den mobile nettsiden for å kunne levere en optimal brukeropplevelse som engasjerer de besøkende og leder dem mot en ønsket handling – et kjøp, en innmelding, en deling på sosiale medier eller noe helt annet.

Fremtiden tilhører dere – og den er mobil!

Den nylige dreiningen mot mobilvennlighet på nett utgjør en stor endring i det digitale økosystemet. Zineb Ait Bahajji i Google sier at den er enda større enn både Panda og Penguin. Dette er mer enn enkel salgsgimmick – og det kreves spesialisert kunnskap for å posisjonere virksomheten best mulig for å utnytte seg av denne revolusjonen.

Det perfekte tidspunktet for å finjustere en strategi for mobil SEO er akkurat NÅ!

Om Forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS og SEO-spaltist hos Search Engine Land. Trond tilbyr SEO-tjenester til e-handelsaktører, nettbutikker og større virksomheter. Har har over 10 års erfaring innen søkemotoroptimalisering, e-handel og analyse. Knytt kontakt via LinkedIn, følg ham på Google+, eller . .