Slik bygget jeg min personlige merkevare med innholdsmarkedsføring og SEO

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

I løpet av de siste årene har tusenvis av mennesker besøkt denne bloggen. Mange flere har lest mine artikler eller innlegg på andre nettsteder og engasjert seg i diskusjoner i kommentarfeltet eller sendt meg e-post. En betydelig andel av leserne mine har også deltatt på bransjekonferanser og seminarer der jeg har holdt foredrag.

Det har vært en flott reise.

Hvert eneste møte har gitt nye innsikter – ikke bare om e-handel, strategi og SEO, men også om meg selv. Om mine styrker og mine svakheter. Om det som er bra – og det som kanskje er mindre bra.

Alt dette har gjort meg i stand til å utvikle og forbedre meg. Til å endre og tilpasse meg. Og til syvende og sist kommer dette kundene mine til gode ved at jeg leverer større verdi på de områdene de ønsker.

Den virkelige verdien av SEO

Du vet sikkert at SEO kan bidra til å bringe nye kunder til virksomheten din, at det kan øke inntjeningen, og at det kan overbevise kundene til å bruke mer penger.

Men visste du at SEO også kan hjelpe deg med å markedsføre DEG SELV?

Ja, dette er også mulig med SEO. Karrieren din vil skyte fart. Du vil knytte flere kontakter. Virksomheten din kan skalere raskt.

Og jeg er et levende bevis på kraften som ligger i SEO! Gjennom SEO har jeg:

  • fått interessante potensielle kunder via Google
  • dukket opp på radaren til mange nye potensielle kunder
  • blitt lagt merke til av en leder i et stort selskap og dermed sikret meg drømmejobben

Alle kan gjøre det samme som jeg gjorde for å få til dette. Også du. Hemmelighetene bak det å lykkes er nemlig enkle og effektive.

1. Planlegg i detalj

Hva skal du gjøre først? Dette er et spørsmål mange stiller seg. Svaret finner du i min artikkel om QTI-rammeverket (Quality-Trust-Intelligence). Kort fortalt har rammeverket fire trinn:

  • Sett deg ambisiøse mål.
  • Skap en visjon.
  • Definer konkrete målsetninger.
  • Vurder resultatene dine.

Tålmodighet, utholdenhet og hardt arbeid er alle viktige ingredienser i denne prosessen.

2. Bygg din personlige merkevare

Siden 2011 har jeg vært spaltist på bransjeledende SEO-nettsteder, for eksempel hos Search Engine Land, der min månedlige SEO-spalte har blitt topplistet internasjonalt fire år på rad.

Ved å drive egne undersøkelser og skrive populære innlegg om e-handel, innholdsmarkedsføring, analyse, merkevarebygging, forretningsutvikling, strategi og – selvfølgelig – om SEO, har jeg holdt meg oppdatert på utviklingen i det raskt skiftende online-miljøet. Dette har gjort meg i stand til å levere enda større verdi til kundene mine, og på et høyere nivå. Over tid har dette gir meg et rykte som en som leverer kvalitet.

Jeg er en ivrig talsmann for betydningen av forskning, planlegging og innholdsmarkedsføring som en del av SEO-arbeidet. Artiklene mine på dette området (som også har gitt meg flere foredragsoppdrag) viser at jeg går grundig til verks og tar arbeidet på alvor. Slik etablerer jeg gradvis tillitt hos mine potensielle kunder.

I dag inviteres jeg til å holde foredrag ved ulike arrangementer og har til og med blitt sitert som ekspert hos Forbes. Det befester min autoritet som en anerkjent ekspert.

Men alt dette skjedde ikke over natten. Det var ikke alltid lett å komme opp med nye ideer – eller få dem akseptert av kollegaer og kunder.

Først må du skaffe deg erfaring. Alt jeg lærer bort – og alt jeg bruker i konsulentarbeidet for kundene mine – er basert på personlig erfaring over flere år. Så ja, jeg tar min egen medisin!

I løpet av de siste årene har jeg ved hardt arbeid publisert hele 40 artikler på Search Engine Land. Det er mange. Og flere av disse innleggene har blitt delt tusenvis av ganger på sosiale medier.

Hvorfor alt dette harde arbeidet?

Fordi det er bare på den måten man kommer nærmere målene man har satt seg. For å nå målene dine må du bli lagt merke til. Etterlate et godt inntrykk hos personene som kan hjelpe deg videre.

Da jeg skulle skrive min første artikkel for Search Engine Land, bestemte jeg meg for å legge masse arbeid i den. «Kvalitet» skulle bli en integrert del av min personlige merkevare. Hver artikkel var gjenstand for omfattende forskning, endringer og omskrivninger.

3. Alltid vær nysgjerrig

Jeg er nysgjerrig, interessert og alltid klar til å gjøre grovarbeidet når jeg eksperimenterer med en ny teknologi eller nyvinning. Jeg er ivrig etter å studere nye fremskritt og utviklingstrekk innen mitt fagfelt og deretter sette den nye kunnskapen ut i live.

Jeg tar jobben min seriøst og «lever for den». For meg er ikke dette en ni-til-fire-jobb, men snarere en kontinuerlig jakt etter ny kunnskap, nye metoder og nye utfordringer som kan overvinnes.

Og ikke fordi jeg må, men fordi jeg VIL.

Personlig mener jeg at nysgjerrighet er en av de kritiske egenskapene en ekte SEO-spesialist må ha. For øyeblikket rekrutterer jeg faktisk nye medarbeidere til avdelingen min, og dette er det første jeg ser etter. Jeg vil ha allsidige markedsførere med bred erfaring og med gode forutsetninger for å kunne fordype seg i et bestemt område.

4. Jobb hardt

Veien til suksess er en maraton, ikke en kortsprint. Det blir ikke lett, og du må jobbe hardt. Det er viktig at du kan opprettholde motivasjon og energi tilstrekkelig lenge. Hvis du akkurat har begynt, må du regne med at det kommer til å ta minst to år.

I begynnelsen vil du møte mange utfordringer. Du vil føle deg frustrert, sint og utmattet fordi det kan se ut som om ingenting skjer. Men med øvelse og vedvarende inspirasjon vil du til slutt nå målene dine.

Det vil helt sikkert være dager du føler deg på bånn og helst bare vil gi opp alt, men det er nettopp i slike kritiske øyeblikk du må være sterk. Bit tennene sammen, og stå på videre. De fleste gjør ikke dette. De gir opp.

Men du trenger ikke gi deg.

Hemmeligheten til å lykkes er nettopp å forsere sine indre (og ytre) hindringer. Ønsker du å ta skrittet opp til neste nivå? Bestem deg for å jobbe for det. Det er bare opp til deg selv.

Hva om du trenger hjelp?

Hvis du ønsker å bli bedre kjent med meg eller ønsker å lære mer om min suksessoppskrift, vil jeg gjerne møte deg for en kopp kaffe etter jobb. Eller under en pause på en konferanse eller et arrangement der vi begge deltar.

Kanskje er du en student som vil ha noen gode råd? Eller en erfaren bedriftseier som ønsker å ta virksomheten til neste nivå? Kanskje ønsker du å styrke din personlige merkevare?

Uansett hvem du er, vil jeg gjerne hjelpe deg. Vi kan utveksle ideer, og kanskje kan jeg gi deg noen gode råd på veien.

Du skal vite at jeg vet akkurat hvor vanskelig det kan være. Jeg har møtt og overvunnet lignende utfordringer på den lange, strabasiøse ferden fram til der jeg er i dag – SEO-sjef i Norges største mediebyrå. En vedvarende innsats for å bevare ryktet som en som leverer kvalitet og gjennomgående solid arbeid samt høye etiske standarder har betalt seg.

Det har ført til spennende verv, for eksempel som styremedlem i Bra Søk, den norske bransjeorganisasjonen for søkemotormarkedsføring under INMA, det største byrået for interaktiv markedsføring i Norge. BraSøk tilbyr informasjon om etisk søkemotormarkedsføring. Min rolle er å styrke samarbeid ved å lære opp og hjelpe medlemmene, samt å være en pålitelig kilde til SEO-informasjon.

Jeg er en stor tilhenger av å hjelpe andre uten å forvente noe tilbake. Dette er filosofien jeg lever etter når jeg skriver for Search Engine Land, SEOnomics, eller andre blogger og nettsteder hvor jeg har vært gjesteskribent. Jeg er ikke redd for å dele kunnskap, fordi jeg tror at «samkonkurranse» – ikke konkurranse – er det beste for alle på sikt.

Når vi driver opplæring i markedet, bidrar vi til å profesjonalisere bransjen og gjøre kaken større, slik at alle kan få en større del. Og hvis jeg har lært noe av min egen og andres suksess, må det være dette:

For å få noe må man først gi – uten nødvendigvis å forvente noe tilbake!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+
Om Forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS og SEO-spaltist hos Search Engine Land. Trond tilbyr SEO-tjenester til e-handelsaktører, nettbutikker og større virksomheter. Har har over 10 års erfaring innen søkemotoroptimalisering, e-handel og analyse. Knytt kontakt via LinkedIn, følg ham på Google+, eller . .