Slik får du fart på salget i nettbutikken!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Når jeg tok et nærmere blikk på e-handelssituasjonen i Norge, ble jeg overrasket… Fordi mange lokale ledere faktisk IKKE ønsker at nettbutikken skal rangere bra på Google!

Hvorfor? Fordi de tror at e-handel er en konkurrent til salg i de lokale butikkene hvor de får sin «cut». I virkeligheten, hvor lokale søk og mobil handel øker i popularitet, er nettet en viktig partner – til å drive salg i de fysiske butikkene!

Mange potensielle kjøpere vil gjøre forundersøkelser på nett med mobile enheter. Google uttalte nylig at deres plan er å rangere nettbutikker høyere når folk søker etter varer som kan kjøpes i nettbutikken, slik at deres brukere kan finne den spesifikke informasjonen de ønsker.

Dette betyr at SEO er kritisk for bedriftens omsetning og økonomiske resultater. Enten du selger DVD filmer, kostholdsprodukter, klær, eller større produkter som hvitevarer eller møbler, må nettbutikken rangere godt og samarbeide godt med de fysiske butikkene. Bedrifter som tradisjonelt sett har solgt varene sine i butikk kan nå koble seg på en rimelig kilde til nye kjøpere.

Men det er viktig at du gjør det riktig.

Mange selskaper forstår ikke hvor viktig det er for nettbutikken å være integrert med den fysiske butikken. Når en kjøper ikke finner et produkt i nettbutikken, tror mange at du heller ikke har produktet i den fysiske butikken.

Se for deg et ungt par som skal kjøpe seg en ny sofa. De ankommer nettbutikken og finner en modell de liker. De ønsker å inspisere den før de legger inn en bestilling. Men de kan ikke finne en butikk i nærheten listet på nettstedet. Du mistet nettopp et salg! De vil gå til en annen nettbutikk som er bedre strukturert.

For å unngå at dette skjer med deg, la oss se på noen enkle ting du kan gjøre for å bli mer synlig på Google og bygge en effektiv, salgsvennlig nettbutikk som er optimalisert for lokale søk og presenteres fint på mobile enheter.

Forstå kundene dine

For å betjene kundene dine på en god måte via nettbutikken din er 2 ting spesielt viktig:

  1. Forståelsen for hva de ønsker (hensikt blir stadig viktigere)
  2. At webløsningen som fungerer som den skal.

Dette innebærer koordinering av oppgaver på kryss og tvers av ulike avdelinger for å skape en effektiv digital tilstedeværelse for bedriften din.

A. Lag en SEO-strategi. Evaluer dagens situasjon nøye. Hvilke trender påvirker måten potensielle kunder søker etter deg? Hvilke teknologier endrer seg? Hva vil slå an og bli populært i fremtiden? (her finner du en gratis mal som du kan bruke)

B. Se etter trender du kan tjene på. Noen eksempler:

  • Google er blitt en «svar-motor» der brukerne vil ha løsninger på problemer. Ved å levere svarene, vil du oppnå bedre resultater.
  • Identitet teller. Google ønsker å fastslå identiteten til både brukere og innholdsskapere. Du kan bli klarert som en autoritet basert på dette.
  • Lokal SEO, som påvirkes av geografisk plassering og GPS-data, vil løfte dine rangeringer høyere for søk utført i ditt område.
  • Tilbakemeldinger, vurderinger og anbefalinger, har større verdi enn noen gang.

C. Videreutvikle strategien din. Sett brukerens hensikt som basis for SEO-arbeidet. Matt Cutts, sjefen for Googles search quality team, har en rekke ganger anbefalt å fokusere på brukerne. Google vil belønne deg for dette, og i tillegg – straffe de som tar snarveier og bruker billige triks for å klatre på resultatlistene.

D. Avdekk brukernes hensikt. Forsøk å trenge inn i målgruppens hoder og identifiser deres høyeste ønsker og drømmer. Besvar disse spørsmålene:

  • Hva ser målgruppen(e) etter?
  • Hvilke utfordringer og problemer har de?
  • Hvordan reagerer de på sine utfordringer?
  • Hvilke løsninger leter de etter?
  • Hvor kritisk er det for dem å finne en løsning?
  • Hvor mye er de villige til å betale?

En nøye gjennomgang av dine data kan hjelpe deg med å besvare disse spørsmålene. Søkeordene folk bruker når de søker etter nettstedet ditt forteller deg hvilke problemer de står ovenfor og hvilke utfordringer de har. Ved å observere atferden deres og hvordan de beveger seg rundt i nettbutikken får du verdifullt innsikt i hva som rører seg i tankene deres.

E. Implementer – mål – evaluer – implementer igjen

Ettersom nettbutikken kan gi deg rask tilbakemelding, kan du teste, forbedre, og endre ting raskt. Hver gang du gjør en endring, mål effekten. Dersom det var vellykket, gjør mer av det. Dersom ikke, endre tilbake til det som virket tidligere. Nøkkelen til suksess ligger i å

  • Tilpasse deg raskt til endringer digitalt
  • Planlegge dine aktiviteter for økt effekt
  • Ikke sløse bort penger på ting som ikke kan måles
  • Være fokusert på strategiske og økonomiske mål

Ok, dette er ganske grunnleggende prinsipper. La oss se nærmere på noen mer konkrete SEO-tips og tiltak som du kan implementere i nettbutikken din.

1. Informasjonsarkitektur er viktig for SEO

SEO for E-handel: Effektiv Informasjonsarkitektur.

SEO må integreres i kodeverket og designet (eller re-designet). Ofte blir jeg kontaktet først etter at siden har blitt lansert og alt designet og kodingen er ferdig. Men da er det ofte for seint. For å tilrettelegge siden, og optimalisere nettbutikkløsningen, må bedriftene ofte utføre mange endringer på koding, navigasjon, sidearkitektur med mer.

Kostnaden er stor. Tid kastes bort. Og ofte blir resultatene bare halvparten så gode som når SEO blir inkludert fra tidlig i planleggingsprosessen. Kun da vil salget flyte som det skal – og fortsette å strømme på i lang tid. Det er bedre å rådføre seg med en SEO-spesialist fra dag 1.

Jeg har tidligere skrevet om informasjonsarkitektur og webdesign hos Search Engine Land. Jeg anbefaler at du leser disse innleggene før du spikrer sidestrukturen og organiseringen av innholdet ditt:

2. Rydd opp i duplisert innhold

Mange nettbutikker har store utfordringer med duplisert innhold forårsaket av dårlig planlegging, lite gjennomtenkt informasjonsarkitektur, og dårlig sidestruktur.

I en nettbutikk kan URL-parametre, sesjonsid’er og printervennlige utgaver av innholdet føre til duplisert innhold. Re-publisering av det samme innholdet i flere kategorier er et annet problem. Med ekspertkunnskap på laget er det mulig å unngå eller fikse dette. Selv om du har en nettbutikkløsning som ikke henger med i tiden, eller det blir for dyrt å gjøre de tekniske endringene som kreves, vil en ekte SEO-ekspert kunne hjelpe deg. Enten ved hjelp av Ajax/JSON/JQuery, eller annet, avhengig av situasjonen.

3. Gjør lenkingen effektiv

Hvordan produktene dine er katalogisert og organisert i nettbutikken påvirker effekten du skaper med lenking. Med en dårlig struktur og organisering, reduseres mye av SEO-verdien fra lenkebygging. Nøye utvelgelse av nøkkelord, planlegging av ankertekster og organisering av produkter i de riktige kategoriene som gjenspeiler URL-hierarkiet vil maksimere effekten.

4. Deler av SEO-arbeidet kan automatiseres

Dersom du har tusenvis av produkter, kan du bruke automatiserte rutiner for å lage SEO-vennlige title tags, tilrettelegge meta beskrivelser og rich snippets som kan øke klikkratene fra søkemotorenes resultatlister. Vær klar over at det finnes en hårfin balanse. Automatisering gjort av en amatør kan føre til at du underpresterer, eller kommer på kant med Googles retningslinjer. På den annen side, dersom det blir utført av en erfaren SEO-spesialist, kan du oppnå svært gode og langvarige resultater.

5. Utfør små tester, ofte

Test ut endringer på et begrenset område. Se hvordan det virker. Når du er sikker på at det er effektivt, rull det ut på hele nettstedet.

6. Mål alt

Bruk Google Analytics, Adobe Marketing Cloud, Webtrends eller andre analyseverktøy for å vite eksakt hva som foregår.

  • Får du mer trafikk?
  • Blir de besøkende værende?
  • Kjøper de flere varer?

Analyse vil gi deg svar på dette. Når du vet at det du gjør gir ønsket effekt er det motiverende å gå på jobb.

7. Ikke glem tradisjonell SEO

Selv om du driver en nettbutikk, ikke glem de tradisjonelle SEO-elementene. Innhold, bilder, video, riktig målretting av søkeord og semantisk søk er fremdeles viktig. Re-publiser aldri innhold fra andre nettsteder og ikke la andre republisere innholdet ditt. Hold innholdet oppdatert, unikt og optimalisert for de riktige søkefrasene.

8. Bruk dashboards

Et dashboard i Google Analytics kan vise deg, umiddelbart, hvor godt SEO-arbeidet fungerer. Du vil vite hvor mye penger du tjener fra SEO vs. andre markedsføringstiltak. Fokuser på penger, ikke se deg blind på rangeringer, klikk og visninger. Se hvordan endringene du gjør påvirker bunnlinjen.

Å lage dashboards i Google Analytics er gratis. På Internett vil du finne en rekke Google Analytics-dashboards som er skreddersydd for nettbutikker. Noen eksempler på dashboards for Google Analytics finner du her.

Noen ofte stilte spørsmål om SEO for nettbutikker

Ved å bruke disse metodene og koordinere dem i en godt planlagt SEO-strategi, kan du doble salget. Ikke kun trafikken fra søkemotorene. Kundene mine blir ofte engasjerte når jeg viser dem eksempler på hvordan jeg har gjort det tidligere.

Her er noen av spørsmålene jeg ofte får om SEO for nettbutikker.

1. Hva gjør vi med utsolgte produkter?

Tips: Dersom du får produktene tilbake på lageret seinere, behold produktsidene slik de er. Du kan vurdere å tilby alternative produkter istedet – en annen farge, nyere modell, eller andre merker.

Forsøk å informere om når du får varen tilbake i butikken og gjør det mulig for kundene å forhåndsbestille. Sleng på et intenciv (for eksempel en rabatt) for å komme tilbake.

2. Hva med utgåtte produkter?

Tips: Noen produkter dør. Men produktsidene lever i beste velgående. Hva gjør man med dem? Her er noen muligheter:

  • Videresend dem (bruk en 301 redirect) til en nyere modell eller
  • videresend dem til overordnet kategori, hvor brukerne kan finne andre relevante produkter
  • slett URLene (bruk statuskode 410)
  • gjenbruk URLene til andre generiske produkter
  • behold sidene som de er og bruk dem til å informere eller yte support for produktene i fremtiden.

3. Hva med sesongbaserte produkter?

Tips: I stedet for å bruke massevis av ressurser på SEO for de individuelle produktsidene, fokuser på å styrke produktkategoriene. Når produktene utgår vil du fremdeles sitte igjen med mye av verdien og kategorisidene vil rangere bedre i organisk søk.

4. Hvordan rangere godt med nye produkter?

Tips: En god informasjonsarkitektur, internlenking og nettstedets struktur bidrar til bedre rangering av nye produktsider. Sørg for at Google crawler nye sider umiddelbart og lenk til produktsidene fra nivåer høyere oppe i URL-hierarkiet.

5. Kan produktsider ha lite unikt innhold?

Tips: Ideelt sett, nei. Søkemotorene trenger innhold. Du bør alltid tilby godt innhold for populære produkter. Fokuser på produktkategoriene, og pek til spesifikke produktsider. Gi brukerne muligheten til å dele sine erfaringer og tilbakemeldinger gjennom sosiale medier som en måte å tilby unikt innhold.

6. Bør leverandørenes produktbeskrivelser brukes?

Tips: Gjenbruk av leverandørens produkttekster vil føre til duplisert innhold. Dette liker ikke Google. Se hva Google sier om denne saken i denne videoen.

  • Bruk det kun som et rammeverk.
  • Skreddersy og personifiser innholdet til målgruppen.
  • Legg til mer informasjon, bilder og anbefalinger.
  • Gjør beskrivelsene mer tiltalende og fristende, ved å inkludere følelser og psykologi, eller fortell en historie.

7. Hvordan optimalisere kategorisider?

Tips: Tenk på hver og en av dem som en forside, eller temaforsider. Legg til unikt innhold. Bygg dyplenker til dem. Tagg innhold på sosiale nettverk. Bruk søkemotorvennlige URLer og en logisk semantisk URL-struktur.

9. Informer kundene om nettstedets oppbygging

Tips: Forsikre deg om at du har en kategori- eller temabasert navigasjon som er relevant og brukervennlig. Ha brukerens hensikt i fokus når du linker til kategorisider. Bruk brødsmuler slik at brukerne enkelt kan navigere rundt på nettstedet. Fasettert navigasjon, eller fasettert søk, kan by på utfordringer for organisk søk og SEO. Her må du ha tungen beint i munnen. Ikke blokker JS og CSS i robots.txt.

9. Hvordan utnytte brukergenerert innhold?

Tips: Bygg et community rundt nettbutikken.

  • Gjør det mulig for kundene å dele sine anbefalinger og vurderinger på nettstedet, direkte på produktsidene.
  • Vis produktrating fra kundene (bruk Schema.org).
  • Integrer sosiale medier med produktsidene.

10. Hvordan utnytte internsøket?

Tips: Optimalisering av internsøket er et oversett kapittel hos mange. Kjenner du deg igjen?

  • Overvåk internsøket for å se hva folk leter etter. Å følge med på hva folk søker etter inne i selve nettbutikken er smart. Du får verdifull innsikt i hva folk ønsker å kjøpe, hva de ikke finner, og bli i stand til å oppdage forbedringspunkter som du kan bruke til å forbedre brukervennlighet og synlighet på Google. Konfigurering av sporing av nettstedssøk i Google Analytics er en relativt enkel prosedyre.
  • Gjør internsøket apellerende for brukerne.
  • Test hvordan internsøket virker, og fiks alle feil.
  • Forbedre metadata og optimaliser sidens innhold for internsøket.
  • Presenter relevante produkter på resultatsidene.
  • Product Information Management (PIM) anbefales på det varmeste. EPiServer Commerce og nettbutikkløsninger som Magento, har muligheter for dette. Sett av god tid til planlegging og oppsett. Sørg for at høy relevans står i høysetet.

11. Hvordan optimalisere bilder og video?

Tips: Gode bilder av høy kvalitet som appellerer og engasjerer kan gi salget et skikkelig løft.

  • Optimaliser bildebeskrivelser og filnavn for å løfte SEO-resultatene.
  • Bruk «captions» til å beskrive bildet.
  • Vær forsiktig når du bruker CDN til lagring av bilder og videoer. Du risikerer at bildene og videoene ikke vil være mulig å finne på Google dersom du ikke følger beste SEO-praksis. Jeg fraråder ikke bruken av CDN for nettbutikker, da dette har en rekke positive fordeler. Men det er viktig at du er klar over at det finnes fallgruver. Enkelte av detaljene som du må gjøre kan oppfattes som irriterende enkle, men vil kunne ha dramatisk påvirkning på salget.
  • Ikke blokker tilgang til bilder og videoer for søkerobotene i robots.txt.
  • Test ulike bilder opp mot hverandre. Hvilket bilde gir best konvertering?

12. Er optimalisering for mobile enheter viktig for nettbutikker?

Tips: Ja, absolutt. Mobil vokser i rakettfart. 2-3 ganger raskere vekst fra mobile enheter er ikke uvanlig. Vær klar over at et responsivt design ikke er nok, dette er kun et fragment av hva som kreves. Dette er ikke noe du bør overlate til designer eller utvikler alene. Mobil SEO er annerledes. Det kreves en erfaren SEO-spesialist.

Lesetips (oppdatert mai 2015):

13. Hvor viktig er sikkerhet for en nettbutikk?

Tips: Kunder skal kunne stole på at du behandler deres identitet og finansielle data på en trygg måte. Du må overbevise dem om at du gjør dette. Bruk logoer og tekst som tydelig forteller hvordan du forholder deg til dette. Forklar hvordan kunden er 100% trygg. Når du gjør dette, vil flere handle hos deg.

14. Hva annet bør jeg vite om SEO?

  • Husk alltid på at en søkeordsanalyse kan hjelpe deg til å forstå potensielle kjøpere bedre. Optimaliser nettbutikken for MENNESKER, ikke kun søkemotorer.
  • Bruk flere SEO-verktøy, velg det som passer best til de ulike behovene. Det finnes dessverre ingen god alt-i-ett løsning som fikser alt som trengs. Bruk en kombinasjon av dem.
  • Gjør ting enkelt. Test og mål. Sikt mot stadig forbedring. Lytt til eksperter som kan vise deg hvordan du kan skape vekst i omsetning, ikke bare trafikk til nettstedet.
  • Utfør periodiske kontroller for SEO-arbeidet og mål det opp imot SEO-strategien for å se om du er på rett kurs.
  • Utfør manuelle tester. Velg ut et produktsegment og foreta en analyse. Dette vil hjelpe deg med å identifisere problemer som kan fikses raskt. Screaming Frog SEO Spider er et SEO-verktøy som hjelper deg godt i gang.

Netthandel er ikke en trussel – det er en mulighet

Slutt å kjempe imot, finn heller ut hvordan du skal utnytte mulighetene.

Antall søk fra mobile enheter øker i rakettfart. Mens SEO for tradisjonelle nettsteder er krevende, er målet åpent for mobil SEO. Men dersom du skal vente på å lære alt selv, vil det ta for lang tid. Du vil gå glipp av en gylden mulighet.

SEO for nettbutikker handler ikke om design. Responsivt design alene vil ikke gjøre nettstedet «mobilvennlig». En dyktig og erfaren SEO-ekspert vil fortelle deg at det handler om å re-designe nettstedet for å skape den optimale brukeropplevelsen for dine ideelle kunder. Selv noen enkle kosmetiske endringer eller bytte av netthandelsløsning kan gjøre underverker.

Men dersom du venter for lenge, vil du miste rangeringene når en smartere konkurrent kommer på banen. Det er viktig å forstå at du ikke «eier» de gode rangeringene dine på Google! Så strategien din bør ikke bare være å skaffe NY trafikk, du må også FORSVARE dagens trafikk og vinne Google sin tillit.

Gjør det riktig, og du kan nyte godt av en skikkelig boost i trafikken og omsetningen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+
Om Forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS og SEO-spaltist hos Search Engine Land. Trond tilbyr SEO-tjenester til e-handelsaktører, nettbutikker og større virksomheter. Har har over 10 års erfaring innen søkemotoroptimalisering, e-handel og analyse. Knytt kontakt via LinkedIn, følg ham på Google+, eller . .